Saturday, April 3, 2010

Panadol

Panadol atau paracetamol adalah satu satu nya ubat yang paling banyak disimpan di rumah.Ia adalah ubat yang reliable untuk merawat demam.Kita bolih membeli di kedai runcit, supermarket atau farmasi.Harganya pun murah.Ada juga panadol tiruan kerana selalunya pembeli tidak kisah dengan brand atau kualiti.Asal jadi ....Ok.

Tuan tuan patut tahu, panadol adalah juga satu racun yang amat merbahaya.Panadol tidak bolih diambil secara berlebihan kerana ia bolih membawa maut.Panadol merosakkan liver, dan malangnya tidak bolih dipulihkan, not reversible.Dos yang di rekomen untuk rawatan demam ialah 3gram sehari, iaitu 6bijiX 500gms tablet.Kalau demam tidak kebah juga, adalah dilarang menambah dos panadol.Cadangan yang terbaik ialah sponging dengan air sejuk untuk menurunkan suhu.

Kemalangan overdos panadol bolih berlaku dengan sengaja pada orang yang cuba membunuh diri, walaupun pada asalnya beliau cuma mengacah, mencari simpati.tetapi jika sudah terambil,ingested,jika terlalu lama, tidak dapat dipulihkan lagi.

Anak2 bolih dengan tidak sengaja memakan tablet panadol yang disangkanya gula-gula.Tahap toksisiti panadol pada kanak2 adalah lebih rendah,iaitu lebih kurang 50mg perkg.maknanya seorang budak 10kg, jika tertelan panadol 500mg sudah menjangkau toksik level.dan ianya fatal.

Ibubapa bolih secara tidak sengaja memberi minum panadol kepada kanak2 secara berlebihan; melalui cara pemberian ubat demam dari beberapa brand yang berlainan pada hari yang sama kerana menganggap ubat yang diberi tadi tidak berkesan, dan memberi ubat baru, sedangkan kandungan dadahnya sama.

Olih yang demikian sebagai langkah berjaga jaga, ibubapa tidak digalakkan menyimpan panadol dirumah, kerana dikuatiri termakan olih kanak kanak, atau dimakan olih orang yang merancang membunuh diri.belilah sedikit di kedai apabila perlu sahaja.tidak perlu menyimpan stok.

No comments: