Sunday, March 21, 2021

Piagam Perawat.1.

 Lebih kurang 700 tahun dahulu , seorang ilmuan islam telah menulis dalam sebuah buku yang terkenal diseluruh dunia islam mengenai prinsip yang harus diikut oleh seorang perawat ;baik ia seorang pelatih atau seorang pakar yang sudah tersohor. Walaupun saya hanya membaca tulisan yang telah diterjemah kebahasa melayu olih seorang penterjemah abad ini; namun saya mengakui penulis itu telah mendahului zaman.

Apakah sebenarnya dia berada dizaman kebangkitan sains kesihatan dizaman keemasan sepanyol atau tidak; itu saya tidak tahu.Namun saya percaya zaman pencapaian sains di Eropah hanya selepas tahun tahun1500 ke 1600 masehi; iaitu beberapa ratus tahun kemudian.

Istilah doktor dikurun2 awal tahun hijrah juga sesuatu yang sukar dijelaskan. Siapakah sebenarnya mereka dan apa bidang kerja mereka.Tiada petunjuk yang dapat menjelaskan apakah mereka herbalist, chemist atau bagaimana. Ibnu Sina yang lahir sekitar 400H pula telah mengamalkan praktik kedoktoran yang sebenar; malah telah menulis Canon Perubatan dan.menjadikan nya bapa perubatan modern

Piagam yang ditulis sekitar 700 hijrah mencadangkan 20 perkara yang harus diikuti oleh perawat.Sesungguhnya saya juga tidak pasti sama ada hipocratic oath yang diamalkan oleh doktor Greek /Latin ada mempengaruhi cadangan penulis ini.

1.Meneliti jenis penyakit.

Seorang doktor harus meneliti jenis penyakit termasuk apa kategori penyakit itu. Kita tahu sakit melibatkan fizikal ; mental dan rohani. Sakit fizikal pula bolih dikategorikan kepada beberapa perkara seperti jangkitan kuman, penyakit keturunan disebabkan kelainan genetik, kecederaan ,penyakit ketumbuhan seperti kanser .Penyakit mental seperti kemurungan, psychosis, atau ketagihan alkohol dan dadah.Penyakit rohani seperti penyakit ain, terkena badi mayat, atau mungkin sihir.

No comments: