Wednesday, March 10, 2021

Puasa dan Anda

           Kebiasaannya puasa tidak mencabar kepasa sesiapa yang muda dan sihat. Bagaimana pun ia jadi mencabar sekiranya anda mempunyai masalah kesihatan dan anda berada di hujung usia. Jika anda mempunyai sebahagian dari masalah masalah berikut ; maka anda harus mengambil nasihat ini.


1. Gastrik
           Gastrik ialah penyakit berlebihan produksi asid gaster. Berpuasa bermakna produksi asid akan menjadi berlebihan kerana perut kosong, tiada makanan .Olih yang demikian anda harus mengambil ubat mengurangkan produksi asid sepanjang bulan puasa. Hanya sekiranya keadaan tidak terkawal saya mencadangkan jenis proton pump inhibitor-orang yang terlalu tua atau sudah dikesan mempunyai ulser perut.

Pengambilan antacid juga membantu mengurangkan kesakitan ,Anda harus standby ubat antacid di rumah bila anda disahkan mempunya gastrik kerana kesakitan bolih datang bila2 masa.Biasanya antacid yang bentuk cecair lebih cepat bertindak dibanding dengan bentyk tablet.  Anda juga dicadangkan mengelak makanan pedas, jeruk dan minuman bergas .

Saya juga cadangkan anda bersahur diakhir waktu dan berbuka cepat bila masuk waktu. Makan dengan jumlah yang biasa,tidak perlu untuk makan terlalu banyak.Seperti biasa kunyak dengan betul dan ambillah masa sehingga makanan lumat kerana bila makanan kurang lumat ia bolih menyebabkan perut meragam.

Susu lembu harus menjadi minuman pilihan waktu berbuka puasa. Susu dari produk sawit adalah kurang sesuai kerana ia tidak bersifat antacid seperti yang kita harapkan untuk menawar produksi asid yang berlebihan semasa kita lapar.    

No comments: