Tuesday, June 23, 2009

Sayur kampong vs sayur ladang

Pada saya, jelas sayur kampung lebih baik dari sayur ladang kerana:
1.tiada bahan kimia khususnya racun makhluk perosak.
2.serat yang terdapat pada sayur kampung lebih kasar, dengan sebab itu lebih baik dari segi fungsi untuk pembuangan najis.
3.sayur kampung mempunyai ketahanan yang lebih semasa disimpan di luar peti ais.tahan segar lebih lama.
4.sayur kampung mengandungi zat, vitamin, flavinoid,antioxidant yang sesuai untuk manusia, walaupun zat2 tersebut belum dikaji olih biochemist dan ahli permakanan kerana kekurangan ilmu.
5.sayur kampung tidak gentically modified , olih itu selamat.

Sedikit demi sedikit, kajian mula dibuat terhadap sayur kampung olih para ahli permakanan dan justeru diketahui kelebihannya termasuk dari segi perubatan. Contohnya, buah peria, mempunyai zat alkaloid yang tinggi , menurunkan glucosa darah, sesuai untuk pesakit kencing manis.

Tidak lama lagi akan ada kajian yang akan menemui rawatan penyakit kanser dan sebagainya.Sekarang ini pun diketahui, serat2 dalam sayur berfungsi membuang lemak dalam usus menyebabkan cholesterol darah berkurang. Serat2 juga membuang segala carcinogen dalam usus besar dan menghalang terjadinya kanser usus.

Dengan bertambahnya interest terhadap industry herba /biotechnology, tidak syak lagi dimasa akan datang sayur kampung akan ditanam secara komersial dan digunakan meluas dalam perubatan.

No comments: